Saturday, February 20, 2010

harap lagu itu kekal dalam ingatan

19/2/2010 jam 8.20 malam

hp aku berbunyi....


bb : burung belatok kepala ijao, tok tak nak makan pah kejar

bb : burung belatok kepala merah. tok nak makan pah marah

bb : nino sedap tak lagu tu

aku : lagu apa tu tak pernah dengar pun

bb : pah ni hah baru ajar baby nyanyi lagu burung belatuk

aku : mana pah dapat lagu tu? nino tak pernah dengar la

bb : pah kan pandai nyanyi...


begitulah baby ngan pah. pahnya rajin ngajo baby nyanyi, ngajo baby berpantun. semua nya versi jaman dolu2.


teringat2 aku masa dok ngan tok/opah dulu. tok rajin ngajo nyanyi lagu lama...lagu peberet tok, kenek kenek lah udang, lembu patah tanduk ah.. dah tak ingat aku lirik seterusnya.


kalo tinggal ngan atuk opah cam gitulah caranya. walaupun ketika itu riuh rendah ngan lagu uji rashid hail amir d.j.dave saripah aini...kuda ku lari lajuuuuuuu oooooooooo kuda ku lari gagah berani


tapi tok ngan opah tetap ngajo aku lagu rakyat lagu yang penuh dengan mesej yang teramat bernilai. tok ngan opah tak pernah ajar aku lagu twinkle twinkle little star, lagu humpty dumpty sat on the wall ataupun lagu are you sleeping are you sleeping


sekarang....mak pulak ajar baby lagu2 rakyat zaman dahulu-kala. mak tak ajar baby lagu2 hit sekarang ni padahal mak aku tahu dan pandai nyanyi lagu2 yang berkumandang sekarang ni.


kesimpulannya....itulah nilai murni jati diri orang2 tua zaman dahulu. walaupun zaman dah berubah ngan lagu2 hip hop yang kadang2 tak reti apa yang dorang nyanyikan mak tetap mengajo cucunya especially si baby tu ngan lagu dulu2.


harap2 lagu yang pah ajar kat baby tu melekat dan kekal dalam memori baby buat selamanya. esok2 bila baby dah ada cucu boleh la ajar cucu baby pulak. cakap la kat cucu baby...ini lagu moyang yang ajar opah tau....insyaAllah.


kini.... semua tinggal kenangan. sekali-sekala bila teringat kisah kenangan manis dibesarkan atuk opah alahai sedih la pulak. sob sob sob :(

No comments:

Post a Comment