Thursday, February 4, 2010

nikmat sedekah

akceli dah lama entri ni terperap dalam draft nestumrasberi tapi aku tak publish. aku teragak2 nak publish ke tak. takut nanti disalah ertikan. ya la bab2 sedekah jariah ni isu sensitif. nanti dikatakan riak nak menunjuk2. setelah ditimbang-tara dan dengan niat hendak berkongsi pengalaman akhirnya aku publish post ini.

ini berdasarkan pengalaman aku sendiri.......

15 tahun yang lepas gaji aku siput dapat gaji boleh setel hutang kat bank je, ada la belen sikit2 untuk belanja seharian. pendek kata tak boleh nak mereka itu ini nak shopping beria2 macam orang lain tu. pastu nak tambah income aku buat mlm. pun tak cukup jugak. aduhhhhh memang masalah besar.

ada sorang kawan aku, gaji dia kecik dari aku. hujung bulan dia sama macam aku bayar hutang kat bank. tapi aku tengok dia ni sentiasa berduit. nak kata dia buat mlm macam aku tak jugak. nak kata dia buat part time kat mana2 tak jugak. kalo aku terdesak bukak mulut mintak minjam duit dari dia anytime dia boleh bagi.

satu hari tu aku tanya kat dia apa rahsia dia.....simple jawapan dari dia

pertama sentiasa doakan ibubapa
kedua bersedekah mengikut kemampuan

yang pertama tu tak de masalah bagi aku. dia tanya lagik ko doakan emak bapak ko ikhlas tak? dah tentu la ikhlas kan doakan mak bapak kita. dia tanya camne aku berdoa. aku pun bla bla bla bla dia tanya lagik masa doa tu nampak tak muka mak bapak kita? hah part tu aku terkedu. rupanya nak doakan orang kita kena bayangkan muka orang tu baru ikhlas baru makbul.

yang kedua bersedekah....yang ni aku lemah sikit. camne aku nak bersedekah aku pun cukup2 makan je. kalo bersedekah mis soru la pulak.

bila cakap camtu kawan aku ni punya la tibai aku cukup2. kata dia takan seposen pun aku tak mampu. aku jawab balik 'ish kalo seposen baik tak payah'.

mengucap panjang dia dengar aku cakap camtu. kata dia sedekah jariah walau seposen sekalipun dengan hati yang ihklas insyaAllah dapat ganjaran yang besar. sedekah jariah bukan terletak pada berapa ringgit malaysia yang kita hulur. tapi pada hati yang ikhlas. aku tak berapa nak setuju aku iya2 kan saja. dalam hati ada ke sedekah seposen baik tak payah.

disebabkan cetek ilmu aku tak bersedekah. bagi aku kalo nak sedekah tu paling kurang rm10 baru berbaloi.

kemudian aku berjumpa dengan beberapa kenalan lain yang hidup dorang nampak berduit nampak mewah. aku tanya dorang apa rahsianya dorang sentiasa berduit? jawapan yang aku terima hanya satu perkataan sahaja 'sedekah'

aku masih lagik ngan fikiran lapuk aku tu, aku sendiri pun tak cukup macam mane nak sedekah kat orang. sekali-sekala datang dalam fikiran aku maybe betol apa yang dorang cakap. sedekah ikut kemampuan. tapi aku ni duit tak pernah yang cukup. bila ada duit lebih sikit niat nak bersedekah ada saje yang menghalang. contoh baru niat nak sedekah dah kereta rosak. pendek kata memang langsung tak boleh nak bersedekah.

rezeki aku pada masa tu tak naik tak turun. statik manjang. ini membuatkan aku bermuhasabah diri dan mencari ilmu yang boleh dimanfaatkan. aku search internet mencari surah2 al-quran yang boleh aku amalkan untuk menambahkan rezeki. aku beli buku2 ilmiah mencari rahsia untuk membuka pintu rezeki.

apa yang aku jumpa........bersedekahlah anda ke jalan yang benar. sedekah lagi.......perkataan sedekah saje yang aku jumpa. mula tu cam nak marah pun ada. tak abes2 suruh kita bersedekah. macam mane aku nak bersedekah aku pun tak cukup...itu saja alasan yang bermain dalam fikiran aku.

lama-kelamaan (lama jugak beberapa tahun selepas itu) bila dah berpuluh2 kali asyik jumpa perkataan keramat sedekah sedekah sedekah.....akhirnya aku pasrah. jiwa ku menjadi lembut dengan kepasrahan aku itu.

dalam hati ni dah berkobar2 nak bersedekah tapi macam yang aku cakap tadi tiap kali nak bersedekah ada saja yang menghalang. aku tersepit antara niat nak bersedekah dan duit yang tidak pernah cukup. perasaan nak bersedekah tu meluap2 selagi aku tak bersedekah selagi tulah jiwa aku tak bahagia gitu.

sampai la satu hari tu....dalam purse aku ada 30 puluh ringgit sahaja sementara nak tunggu gaji. dah bajet dah 3 hari lagi nak gaji. so 1 hari belanja rm10 dah ok la tu.

aku balik kampung ngan hb. aku cakap aku teringin nak sedekah sipolan tu kesian kat dia tapi kalo sedekah kat sipolan tu lari bajet aku. kebetulan masa kami sampai sipolan tu ada depan umah dia. hb terus cakap kat aku 'hah kata nak sedekah' aku teragak2 kang kalo sedekah aku pulak mis soru. sekali malas nak pikir panjang aku bukak handbag capai rm10 terus sedekah pada orang tu. orang yang terima duit aku tu cam nak nangis maybe masa tu dia perlukan duit tut tut aku bagi kat dia.

korang tahu lepas aku sedekah tu.....aku pulak rasa nak nangis sebab duit tinggal 20 ringgit je. aku bebel2 dalam hati kenapa bodohnya aku. dah tahu duit ngam2 pi sedekah kat orang. aku istifar banyak2 kali aku lawan perasaan menyesal tu baru aku rasa lega. aku sematkan dalam hati aku ikhlas sedekah orang tu tadi. aku tarik nafas panjang2 aku cakap insyaAllah ada lain rezeki untuk aku nanti.

dengan kuasa Allah yang maha penyayang petang tu tak disangka2 aku dapat rm280.00. aku memang tak duga aritu aku dapat rezeki Allah bagi. terus aku teringat aku sedekah orang tu pagi tadi....alhamdulillah berkat sedekah rm10 aku dapat beratus2 kali ganda dari itu. syukur syukur syukur saja yang keluar dari mulut aku aritu. ini rupanya nikmat bersedekah.

aku termenung kerana inilah kali pertama aku dapat rezeki terpijak. Ya Allah baru kali pertama aku bersedekah dengan perasaan yang amat ikhlas sekelip mata Allah bagi rezeki berlipat ganda pada aku. hati aku sebak sepanjang malam dan memikirkan kata-kata hikmah dan keramat yang aku jumpa sebelum ini iaitu perkataan sedekah. rupanya bersedekah dengan hati yang paling ikhlas Allah akan beri kita rezeki dari berbagai cara yang kita tidak sangka.

bermula pada itu......setiap kali aku gaji aku akan peruntukan sedikit bahagian untuk aku sedekah kepada yang memerlukan. begitu juga apa yang kami suami isteri lakukan sekarang setiap projek yang hb dapat insyaAllah ada bahagian untuk kami sedekahkan....dan aku sentiasa berdoa semoga niat kami ini berterusan sehingga ke akhir hayat kami. dan perasaan aku sekarang sangat bahagia kerana dengan bersedekah itu dapat menyucikan rohani dan jasmani aku.

alhamdulillah sehingga sekarang Allah berikan kami rezeki. alhamdulillah syukur.......kadang2 tu rasa macam bulan ni tak cukup duit risau pun ada (dalam hati berdoa insyaAllah ada la rezeki tu)... beberapa hari selepas tu tak sangka Allah bagi rezeki.

dan berkat aku menyanyangi anak2 sedara yang kehilangan mama, Allah jugak berikan kami rezeki yang melimpah ruah. ustaz cakap menyanyangi anak2 yatim jugak satu sedekah amal jariah.

bersedekah tidak semestinya pada wang ringgit semata2. memberi nasihat yang ikhlas jugak satu sedekah. memberi pendapat dan pandangan yang ikhlas jugak satu sedekah. aku nak ambil kesempatan berterima kasih pada dhill dan kak nani kerana berkongsi pandangan dengan aku dan kaklong. sekarang kaklong dah ada matlamat untuk masa depan dia. kerana pandangan yang diberikan, kaklong dah tidak bercelaru lagi menentukan masa depan dia. terima kasih!

2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    Alhamdulillah kerana terbuka hati utk bersedekah...

    banyak Quran dan Hadis yg menggalakkan umat Islam bersedekah...antara yg saya ingat ialah,
    1.orang yg bersedekah tidak akan fakir kerana Allah Taala akan menggantikan balik sedekahnya itu.
    2.Para malaikat akan mendoakan kepada Allah Taala supaya orang yang bakhil ini akan ditimpa kefakiran..
    itu antara dua contoh olahan ayat saya yang mana memang ada hadis sedemikian...

    wallahuaklam..

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam tilmiizun,
    insyaAllah semoga amalan bersedekah ini berkekalan hingga ke hujung nyawa kami

    ReplyDelete