Thursday, February 11, 2010

pah dan baby

bb :pah, baby ada homework. cikgu suruh baby lukis gambar orang pastu tulis la kepala, hidung, tangan, kaki....pah boleh tunjukkan macam mana nak lukis orang boleh tak?

pah :pah mana tahu melokis. nanti pah suruh abang lokiskan. ap, ap tolong lokiskan baby gambar orang...

ap :malam karang la pah. ap nak pegi sekolah ni

pah :baby, abang cakap malam karang lokis


dah malam....

bb : pah, bila abang nak lukis gambar orang ni?

pah : ap, ap lokiskan baby gambar orang...

ap : pah...ap banyak homework tak buat lagi.


ap terus naik atas tinggalkan mak terpinga2


pah : budak ap ni tadi dah janji...baby meh sini pah lokiskan

bb : pah....mana mahunya macam tu. dah la kepala bulat badan bulat tangan pun bulat. tak macam orang pun

pah : pah mana tahu lokis. padam padam

bb : baby tak tahu nak lukis kalau baby tahu baby tak mintak abang buatkan...


suara baby dah macam nak nangis. bila tengok baby dah sedih mak aku pun......


mak : ap ni siang tadi mintak tolong lokiskan gambar orang dia kata malam. dah malam dia kata banyak homework

aku : kenapa...apa masalahnya ni

mak : mak kesian baby ni hah.....*pastu diam...diam rupanya mak menangis

aku : ala mak ni kenapa menangis pulak...kan benda kecik je tu

mak : mak mana la tahu subjek budak2 sekarang...sian baby. kalo ada mama tak jadi macam ni...*nangis lagi

aku : amin tak de ke?

mak : amin belum balik. sian baby terkontang-kanting buat homework sorang2. entah betol entah salah.

aku : kaklong mane?

mak : kaklong pun banyak homework. bertimbun2 homework dia.

aku : abes tu macam mana....nak suruh sape lukiskan gambar orang

mak : tu baby tengah terkial2 melokis pastu padam. lokis lagi padam. sikit lagi je koyak kertas buku dia tu


kesian baby...budak baru masuk sekolah tahun 1 pulak tu. baby perlukan perhatian dan bimbingan orang dewasa bila buat homework. yang senang2 bahasa melayu boleh la mak aku tengok2kan. yang bahasa inggeris simple2 mak tahulah.

apalah daya aku. aku jauh di sini....

1 comment:

  1. alahai sian nya baby.. ed sedih betul bile mak akak menangis.. teringat masa ed kecit2..kat arwah nenek & atuk ed huhu

    ReplyDelete