Sunday, September 12, 2010

kari ayam tak rasa macam kari ayam

hari ni syawal ke tiga. aku tak pergi mana-mana pun. semalam syawal hari kedua pun aku tak ke mana. banyak masa di abeskan dengan berehat tido tido dan tido. qada keletihan masa bulan puasa pulun buat kuih raya aritu.

dah petang kol 4 camtu teringin nak makan kari ayam so aku ke dapur dan mulakan misi memasak kari ayam.

sebelum aku teruskan cerita ni at tv3 la ni ada anuar zain tengah nyanyi-nyanyi. bila anuar zain nyanyi lagu mencintai mu.....* tak ingat tajuk lagu tu apa. aku cepat-cepat bangun malas nak dengar sebab lagu tu salah satu lagu peberet ena adik aku. lagu peberet kami berdua sebenarnya. lagu tu caller ringtone hp ena. sob sob sob :(

ok sambung balik kisah kari ayam. bila kari ayam dah mendidih aku pun rasalah mana tahu terkurang garam ke terkurang ape-ape ke. rasa kali pertama macam tawar sikit. tambah garam. rasa kali kedua dah termasin pulak. adoi ni yang aku tak suka ni. jalan penyelamat apa lagi tambah air. ok dah tak masin tapi cair pulak. tambah santan sikit.

rasa kali ketiga eh eh apa rasa lain macam ni tak rasa kari ayam pun. macam tak cukop rempah kari gitu. ya la dah tambah air kan so rasa herba rempah tu dah lari. aku terjunkan rempah kari dan serbuk cili. rasa kali keempat.........hurm apa ni kenapa tak sedap. kenapa rasa pelik semacam je.

termenung kejap dah tak tahu nak tambah apa lagi. tak tahu kat mana silapnya. bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan buah pelaga semua cukop. agaknya aku tak bubuh kulit kayu manis bunga lawang kot. tu rasa kari ayam dah berubah. tak jugak sebab selalu aku masak kadang-kadang tak bubuh pun benda-benda tu okey je kari ayam aku.

asyik tambah tambah itu ini kentang pun dah pecah-pecah dah. pikir punya pikir rasa nak campak kari ayam tu dalam cik tong. membazir pulak kalau dicampak. hantam sajalah la labu.

time makan memang rasa kari ayam tu sangatlah tak bertamadun. pegi cek dalam tong sampah betol tak rempah kari daging. betol. apa pasal ni. lantak malas nak pikir. makan je lah.




No comments:

Post a Comment