Friday, November 12, 2010

Pah - hospital teluk intan day 1 ( jam 11.40 pagi hingga 8.40 malam)

doktor periksa mak dan pegang semua anggota badan dari atas ke bawah. bila pegang tanya sakit tak? sini sakit? sini sakit? sakit macam mana? dari nombor 1 sampai 10....berapa banyak?

mak jawab 10.

makcik buat masa ni saya tak boleh bagi makcik apa-apa ubat. makcik puasa tau. kami nak x-ray makcik kejap lagi okay. lepas x-ray baru kita tengok macam mana okay.

doktor gamit panggil aku.....

aciden pukul berapa? 12 malam tadi.

aciden dengan ape? langgar lori berhenti

kereta ape ? toyota estima

siapa meninggal? anak saudara lelaki

berapa orang dalam kereta ? 6 orang. satu meninggal. 4 cedera. 1 tak de ape-ape cedera.

kereta estima? macam mana toyota estima? remuk teruk.

passengers tak pakai seat belt ke? saya tak tahu. tapi mak confirm tak pakai sebab dia tercampak dari seat belakang ke depan. masa ambulan datang...yang ada kat depan tiga orang. anak saudara lelaki belah kiri, mak saya kat tengah dan adik ipar belah kanan driver.

mak awak terhantuk pada cermin ke dashboard? saya tak tahu sebab saya tak de ditempat kejadian. * masa ni aku amarah sungguh bila aku tak dapat jawab dengan tepat doktor tu macam tak puas hati.

okay siapa yang ada ditempat kejadian yang boleh cerita? doktor semua ada kat rumah uruskan jenazah......kan saya cakap tadi.........

saya nak tahu makcik ni terhentak kepala kat mane....senang sikit.

okay okay yang 3 orang lagi cedera macam mane? semua cedera di muka

aku tunjuk slip dari hospital tg karang kepunyaan kaklong pada doktor. doktor tengok dan tanya lagi...mana shayana? shayana dekat rumah doktor.....

awak tahu tak dia cedera ape? apa yang saya nampak muka bengkak, mata belah kanan bengkak ada jahit atas dahi

awak baca tak apa yang tulis kat slip ni? tak baca

shayana ada berlaku gegaran otak. kenapa awak tak bawak sekali dia ke sini.

doktor, doktor...lepas selesai urusan kebumi 3 orang lagi tu datang sini.

okay okay. aciden 12 malam tadi. means dah 12 jam mak awak terbiar macam ni?

tak doktor mak saya baru discharge dari hosp tg karang pukul 7 pagi tadi.

7 8 9 10 11 12....means dah 5 jam mak awak macam ni? aku diam tak jawab

awak tahu tak apa yang awak dah buat? aku terkebil-kebil

pertama awak bahayakan nyawa mak awak. awak nampak tak dahi mak awak menggelembung? nampak

itu tanda-tanda berlaku pendarahan dalam kepala. awak tahu tak kalau berlaku pendarahan dalam kepala jadi ape? aku geleng.

doktor pun geleng dan tengok aku tajam-tajam...tak pe kita tunggu keputusan x-ray dan ct-scan sekejap lagi.

doktor tu dah berpusing kemudian berpaling kat aku dan cakap saya bagi warning kat awak...lain kali kalau berlaku macam ni aciden yang cedera macam ni....jangan discharge patient...paham? aku telan air liur.

bila aku toleh belakang tengok mak dah tak de kat katil. tanya nurse cakap dah tolak ke x-ray. aku berjalan dengan tak de apa-apa perasaan ke bilik x-ray. mana abanglan tak sampai-sampai ni. tak sanggup aku hadapi sorang-sorang.

sementara tunggu mak kat dalam aku sms sape aku tak ingat tanya ap dah kebumi ke? belum lagi tapi nak bawak ke masjid dan solat jenazah.

duduk sorang-sorang kat tepi bilik x-ray membuatkan aku rasa nak jerit kuat-kuat. tensionnya aku. sini mak. sana ap.

dan baru aku teringat yang aku tak minum walau setitik air pun dari malam tadi. abanglan call cakap dia dah sampai dan aku suruh dia cari tempat x-ray. tak lama lepas tu jay-e dan ima sampai. jay-e duduk sebelah aku dan paksa aku minum air. air di tangan tapi seteguk pun aku tak dapat telan. aku bagi balik kat jay-e.

hampir setengah jam mak kat dalam x-ray lepas tu terus dorang tolak ke ct-scan pulak. saat ini aku dah tak berdaya sangat. nak melangkah pun dah tak larat. saja aku paksa-paksa kaki aku berjalan. dah selesai dorang tolak mak masuk balik dalam bilik tadi.

aku masuk tengok mak sekejap dan keluar sebab kepala dah sakit sangat. aku pesan kat nurse aku kat kerusi luar. aku cuba lelapkan mata tak sampai 10 minit ada orang panggil waris jaharah. aku terkejut dan berlari masuk ke dalam.

doktor tengok film x-ray

makcik, jari tangan kiri makcik confirm patah. tumit kaki kiri makcik confirm retak. lain-lain anggota badan tak de apa-apa ya makcik.

okay saya nak tengok report ct-scan pulak

bahagian luar tisu kepala makcik berlaku pendarahan. yang ini kita tunggu doktor pakar datang sekejap lagi dia akan explain kat makcik okay.

hidung makcik confirm patah. pipi atau rahang makcik jugak confirm patah. yang ini jugak doktor pakar dental akan explain pada makcik okay.

ok yang ini yang satu ni.....dia terus pandang muka aku dan terdiam seketika. doktor tu jeling kat aku dan cakap pelan-pelan kat aku......kalau tengok film ct-scan ni sama ada bahagian tengkuk atau tulang belakang patah atau retak saya tak confirm. kita akan buat ct-scan sekali lagi kejap lagi okay.

pastu dia cakap sekali lagi kat aku. lain kali jangan buat macam ni okay. aku telan air liur depan doktor tu.

aku berlari keluar dan cerita satu persatu kat abanglan dan jay-e. terus muka abanglan pucat. dan diam terkata apa pun. muka abanglan dah bertukar merah...sebak.

pastu ada orang panggil waris jaharah...aku berlari masuk ke dalam.

doktor cakap...lepas ct-scan sekali lagi kita siap-siap hantar terus makcik ke ipoh ok. awak stanby okay.

abang aku man sms cakap dia dah sampai dan ada di kubur. ap dah nak turun ke liang lahat. dapat je sms tu aku menangis depan doktor.

doktor tanya kenapa? aku geleng-geleng kepala dan terus menangis tanpa segan-silu. doktor tu kesian kot tengok aku dia tepuk-tepuk bahu aku. aku lap airmata dengan tangan baju.

sedihnya saat ni. saat perpisahan yang kekal abadi. saat ap akan berjumpa dengan penciptanya. agaknya bila ap dah betol-betol berada dalam lahat masa tu perasaan aku menggelabah tak tentu hala. perasaan yang bercelaru.

tak lama lepas tu aku dapat sms lagi cakap tengah baca talkin. bercucuran air mata aku sekali lagi. tentu begini situasinya......

WAHAI AMIRUL FAHMI ASHRAFF BIN ZARINA.......WAHAI AMIRUL FAHMI ASHRAFF BIN ZARINA....WAHAI AMIRUL FAHMI ASHRAFF BIN ZARINA .........janganlah engkau gentar ketika namamu dipanggil.........

ya Allah ya Allah rahmatilah roh anak saudara aku. rahmatilah juga roh ibunya. aku tersandar tepi dinding dengan pandangan kosong.

sedar-sedar mak dah tak de. dorang dah tolak ke ct-scan sekali lagi.

on the way ke ct-scan aku tak ingat sape sms aku....

alhamdulillah jenazah ap dah dikebumikan bersebelahan dengan mama dia. walaupun hujan lebat turun mencurah-curah dan kami risau liang lahat dipenuhi air......alhamdulillah liang lahat langsung air hujan tak masuk. syukur Allah permudahkan urusan pengebumian ap dengan mudah dan lancar. aku terus ucap syukur alhamdulillah dan kaup tangan ke muka.

berakhirlah segala-galanya tentang seorang insan yang bernama amirul fahmi asyraff. terpisahlah dia dengan kita semua. bermulalah penghijrahan baru yang kekal abadi disana. dia meninggalkan banyak kenangan-kenangan indah buat kita semua. kenangan yang membuatkan kita terasa satu kehilangan yang sukar di cari ganti.

perasaan aku seolah-olah terbuai-buai terbayang-bayang.......ap dah bangkit buat pertama kalinya di alam kubur.....nino berdoa syurgalah tempat ap.

aku tersentak bila bunyi katil ditolak keluar dari ct-scan. mak cakap mak dahaga. orang tu cakap makcik kena puasa tak boleh minum.

sampai dalam bilik tadi doktor dah tunggu. tak silap aku lebih 5 ke 6 doktor yang datang silih berganti periksa mak.

ada la sorang doktor tu doktor perempuan...tadi aku nampak dia masa doktor tengah periksa dia tulis-tulis report. dia datang kat katil mak dan cakap kat aku.....maybe makcik ni nak ke ipoh dan nak kena operate sebab berlaku pendarahan dalam kepala. makcik ni kritikal. awak berdoa jelah.

kecut perut aku. ya ke? kritikal macam mane doktor? kita tunggu doktor pakar datang. dia ada dalam OT tengah operate. kita tunggu dia keluar dulu. cara doktor tu cakap macam mak dah 50/50. kelabu pandangan aku masa tu. aku berlari keluar tak jumpa sape-sape pun. aku terus call kawan aku ita mintak tolong dia doakan mak. pastu aku call odah mintak odah doakan mak aku. aku dah hilang punca dah mati akal apa yang aku baru terima sebentar tadi. aku toleh belakang nampak abang aku duduk atas lantai dan tersandar pejamkan mata.

aku dapatkan dia dan terus menangis tak boleh nak cakap. suara aku tersekat-sekat. abanglan cakap suruh doktor periksa mak betol-betol. abanglan berlari masuk dalam. masa tu doktor tengah pasangkan collar kat tengkuk mak. doktor cakap confirm tengkuk patah. doktor tunjuk gambar part mana yang patah.

aku hampir-hampir nak tumbang bila doktor sahkan tengkuk mak patah. aku berteleku atas katil dan terkebil-kebil tengok tilam. tak sanggup aku nak tengok muka mak.

aku cakap doktor mak saya tu sakit....doktor tak bagi apa-apa ubat? belum. kita tunggu doktor pakar datang. kita dah masukkan drip. biar dia berehat tidor. nak tidor macam mana doktor kan sakit tu at least doktor bagi injection ke ape ke.

kita tunggu doktor pakar okay.....

aku merungut sorang-sorang takan nak biar mak macam tu je. bagilah ubat tahan sakit.

masa tu dah dekat kol 4 petang....dorang tak buat ape-ape pun sebab tunggu doktor pakar yang nak periksa tengkuk mak tu sampai.

doktor pakar dental datang masa aku pegi toilet so aku tak sempat nak jumpa. tak lama lepas tu dorang balut tangan kiri dan kaki kiri yang patah. mak cakap mak dahaga nak minum. tak boleh makcik. makcik kena puasa. mulut mak dah kering sekering-keringnya.

aku tak sampai hati tengok mak, terus jumpa doktor di kaunter dan tanya macam mana nak buat mak dahaga sangat doktor. tak pe kita dah masuk drip. tapiiiiiiiii......mak saya tu dah kering bibir dia.

doktor tu ambek satu botol kecik berisi air jernih dan suruh aku titik titik atas bibir mak.

bila aku titikkan air atas bibir mak......mak macam budak kecik yang kita nak suapkan susu. mulut dah ternganga-nganga. kesiannya aku tengok mak. aku suruh mak sentiasa selawat nabi dan cuba tidor. ada lah dalam 10 15 minit mak terlelap lepas tu jaga dan mengerang sakit sakit.

aku tanya doktor sampai bila mak kena ada kat kecemasan ni? dah nak masuk 5 jam dah mak kat sini. kita tunggu doktor pakar. dia belum siap OT. aku dah nak meradang...berapa lama nak tunggu. aku dah letih sangat ni. kalau nak hantar ipoh cepatlah buat keputusan. kalau tak jadi hantar masuk wad cepat-cepat. at least aku dah boleh berehat sekejap. mak pun dah boleh di injek ubat tahan sakit.

aku dah lah seteguk air pun tak boleh masuk dalam mulut. aku tak kisah tak minum dan tak makan tapi aku nak rehat sekejap pun jadilah. kalau hantar mak masuk wad aku dah boleh duduk diam-diam tak lah keadaan macam ni.

aku nampak cik ham cik yi abang aku dan saudara mara belah aku sampai. lepas balik kubur dorang terus datang hosp teluk intan nak tengok mak.

kol 5 tak silap aku...doktor yang tadi tu panggil aku tanya mana shayana?

aku call E...E cakap kejap lagi dorang keluar rumah sebab kawan amin dari star tengah baca tahlil kat rumah. aku bagitahu doktor kejap lagi dorang sampai.

doktor cakap jangan sampai patient pengsan baru nak bawak. lepas tu sape entah call aku ke sms aku cakap kaklong pitam kat rumah. aku terus bagitahu cik yi dan dengar cik yi cakap bawak dorang ke hospital sekarang jugak.

hampir waktu magrib amin kaklong ayong sampai. aku berlari ke kereta tengok kaklong dah mamai-mamai macam tu. terus dorang tolak kaklong ayong masuk bilik kritikal. katil pulak penuh dan dorang suruh amin masuk bilik sebelah separuh kritikal.

aku toleh-toleh belakang tengok eh mak dah tak de? aku pegi ke kaunter doktor cakap.....doktor pakar belum keluar dari OT. kita tolak masuk wad 3 dulu. nanti doktor pakar periksa mak awak kat sana then kita stanby pegi hosp ipoh ok.

aku nak pegi atas tengok mak...kaklong cakap nino tunggu kaklong. kaklong nak nino...kaklong dah nangis. doktor cakap bawak shayana dan hidayah masuk x-ray sekarang. aku cakap, kaklong nino pegi tengok pah kejap.....ni cu ila ada sini tengok kaklong...ok....

tak nak kaklong nak nino. aku bagi isyarat pada ila suruh duduk tepi kaklong dan aku bergegas naik atas. baru je melangkah setapak abang aku man call suruh naik atas doktor nak jumpa......

aku naik atas dan doktor terus terjah tanya soalan pedas kat aku. kenapa awak tak bawak mak awak cepat-cepat kat sini? dah letih aku explain benda yang sama sepanjang hari. aku diam dan tengok doktor dengan satu pandangan yang kosong.....

ok saya bagi injection biar makcik rehat....sekejap lagi saya nak jumpa awak. ila call doktor panggil turun bawah.........

3 comments:

  1. Maaf nino...lama tak jenguk nino....tak tahu ada musibah begini...innalillahi wainnalillahirojiun...setiap apa ketentuan Allah ada hikmah disebaliknya...ingatlah Allah tidak akan menduga kita dengan dugaan yang tidak mampu kita tanggung....mudah-mudahan cukuplah setakat itu musibah itu....moga-moga kita semua sentiasa dilindungiNya hendaknya.al fatihah untuk arwah.Amin.

    ReplyDelete
  2. Kak saya doakan mak akak cepat sembuh...

    ReplyDelete