Wednesday, February 24, 2010

saje.........hehehe part 2

kl : nino nino baby ni dah ngade ngade geram kaklong. pagi tadi cam biasa dia buat perangai. dah la terlewat mengisahkan baby...sampai kat sekolah ayah pulak parking sebelah sana so nak kena lintas jalan...dah lewat nak anta baby lagik.


kl : dah sampai baby tak nak pakai beg. kaklong pakaikan dia bag. pastu dia peluk seat depan keras jer tak nak turun. dah la ayah blok kereta kat tepi tu. kereta belakang lagik. baby keras jer tak nak turun. ayah bising....sudahnya kaklong tarik dia kuat2. kaklong tarik baby lintas jalan. baby dah stat melalak. baby melalak sampai depan kelas. kaklong dah lewat nino dah 7.15. bengang la kaklong baby ni


kl : pastu lepas balik sekolah sampai umah elok jer sengih macam tak bersalah. siap cakap kat kaklong cikgu bagi air kotak. geram jer kaklong. letih la ngan baby.


aku : nino pun dah letih dengar pasal baby. nino dah tak tahu nak buat apa lagik.


kl : entah....mengade


aku : kaklong bagi nino cakap ngan baby


bb : apa lagi nino


aku : amboiiiii dah sampai sekolah beria nak kena seret apa kes ni


bb : saje...heheheh


aku : saje saje tak de benda lain nak cakap ke


bb : nino baby kan dah makan ubat selsema


aku : jangan tukar topik lagi....


bb : kejap lagi baby mesti tido..pastu malam kang dah tentu susah tido


aku : tak de maknanya susah tido lepas magrib makan ubat selsema lagi


tengok bila baby tukar tajuk aku dah lupa apa nak bebel kat dia


bb : ok ok nino ok nino babai i luv u


aku tengah angin kus kus boleh pulak lap u lap u......sajeeeee baby ni


macam mane nak buat baby ni aku dah pening mikir. korang tahu seminggu lepas masuk sekolah bag sekolah pink baby tertanggal zip so baby jadikan alasan tak nak gi sekolah. cepat2 aku beli bag sekolah baru kaler merah sebab baby cakap nak bag kaler merah. sekejap je ok. sekejap je pagi2 ok. seminggu lepas tu entah....aku dah tak ingat apa problemo dia mula carik pasal tak nak sekolah.


masa tadika dulu mak tak nak paksa2 baby sangat. bila baby tak nak pegi mak ikutkan jer sebab masa tu mama dia baru meninggal. baby tadika setakat bulan 3 pastu berenti. mak aku la yang ngajo baby baca menulis kat rumah. pastu aku atau ayahnya belikan dia buku maths english dan macam2 buku.


baby suka baca buku cerita dan paling suka buat maths. ajar kat dia maths cepat je menangkap. baby suka pegi kedai buku dan buku maths yang dia capai dulu. tulisan baby cantik dan kemas.


bulan 10 tahun lepas amin antar baby ke kelas tusyen. mahal ko tusyen dia. 3 subjek bm, maths, english rm200 sebulan. seminggu 3 kali. isnin rabu jumaat. masuk jam 9.00 abes jam 12.00.
tu pun banyak kali jugak cuba mengelat carik alasan tak nak pegi. mak tak kasi can punya sebab fee mahalkan.


aku rimas masalah problemo dia tak suka pegi sekolah. ok macam ni akceli dia tak suka bangun pagi kena mandi gosok gigi. pagi nak kena tarik masuk bilik air. pastu nak kena tarik keluar bilik air. sikit punya susah nak pakai baju sekolah stokin kasut. dah siap semua berdiri tegak keras bak patung cendana kata mak. sekali lagi ayah terpaksa tarik seret masuk kereta.


dah masuk kereta sampai sekolah kaklong pulak jadi mangsa. ayah anta tepi jalan je sebab pagi2 kereta banyak takde parking kan. kaklong berpeluh mengesahkan baby. memujuk baby turun. kaklong selalu masuk pagar sekolah dia ngan ngam loceng nak bunyi. *sekolah baby dan sekolah kaklong sebelah menyebelah je.


mak aku pulak pagi2 dah keluar peluh jantan peluh pondan sesi memujuk sesi merayu dan disudahi ngan adegan tarik seret masuk bilik air. bayangkan pagi2 mesti kecoh. jiran2 sebelah dah lali kot.


minggu lepas mak cakap kat amin yang mak nak bawak budak bertiga tu balik duduk ngan aku kat batu gajah. amin tak berapa nak bagi. amin cakap dia tahu mak tak sihat so dia kata tak pe mak balik duduk ngan aku. tinggalkan budak bertiga tu dia akan uruskan.


no no no.....mak takan tinggalkan budak2 tu begitu saja. mak cakap biarlah mak bela budak2 ni selagi ada nyawa mak. mak dah tak de nanti terpulang kat amin. tak de respon dari amin. setakat ni kisah tu tergantung macam tu jer.

No comments:

Post a Comment