Monday, July 19, 2010

ceghita hari jemaat

jumaat tu mak nak balik batu gajah. punya la excitednya aku. subuh sepie dah pegi pasar beli ikan nak masak lomak cili api. beli kacang buncis sebab baby suka kacang buncis goreng. beli kacang hijau nak buat bubur.

mak cakap lepas budak berdua tu balik sekolah dorang gerak dari saujana utama sebab belah petangnya amin ada aktiviti kat star, ipoh. *star ipoh ada sambutan hari keluarga



12 tengahari aku menyiang ikan dan siap-siap nak masak. sebab mak cakap nak makan nasi. kol 1 camtu call mak tanya dah gerak ke. mak cakap lepas jumaat.

kalau lepas jumaat katakan dorang gerak 2.30 lebih kurang 4.30 - 5 dorang sampai. kol 2.30 aku buat bubur kacang hijau. kol 4 pulak bancuh teh 0 siap-siap. kol 5 call mak lagi dah sampai mana dah keluar tol ke.

mak cakap, ada kat rumah lagi. hah, kenape? amin gi jumpa kawan. kejap-kejap lagi balik kot. mak suruh aku goreng bihun.

kol 6.40 call lagi tanya, mak cakap lepas magrib bertolak. kol 7 aku goreng bihun. goreng siap-siap nanti masuk dalam rice cooker panaskan aje.

kol 8 kol lagi..haha itu je keja aku menge-call tak berenti.

mak dah keluar rumah ke.
tak jadi balik malam ni. esok pagi kot.
ala frustnya.
kenapa pulak. bihun dah masak.
bubur kacang hijau dah masak.
nasi tengahari tadi banyak lagi.

ni hah ap esok ada kelas tambahan maths.
amin cakap tunggu ap abes kelas baru balik.
mulanya tadi ap dah siap pastu menunggu ayahnya lambat balik.
tu yang dia tukar pikiran tak jadi ikut balik.

tunggu jap. mak nak bincang tanya balik bila ni.
ala balik la malam ni.

terus aku frussssssssssst dorang tak jadi balik malam tu.
aku call mak tanya lagi, jadi balik tak?
tengah bincang la ni, nanti mak call.

call ap pulak
ap kenapa tak jadi ikut
esok ap ada kelas la nino
ala skip je la, ap balik la *pandai je aku suruh ap skip kelas
nanti tengah bincang ni

5 minit lepas tu baby call. nino baby jadi datang malam ni. tapi abang tak balik.
tak puas hati call mak tanya betol ke.
mak kata ha'ah tengah isi beg
legaaaanya

pastu sejam sekali menge-call tanya kat mana dah sampai mana *entah ape-ape aku ni kan macam budak kecik je

call yg pertama mak cakap berenti kat rawang minum dulu

call kedua, baru lepas tanjung malim

call kali ketiga kol 10.45 baru lepas sungkai

sungkai? eh dah dekat tu. kurang-kurang 40 minit lagi sampai.

mata dah ngantok tersengguk-sengguk tapi punyalah aku tahan tak nak tido lagi. dalam tahan mata tak nak tido tu terlelap jugak. sedar-sedar dah 11.35. eh tak kan tak sampai lagi ni.

call lagi, highway jam. tu yang lambat. duduk sandar kat katil boleh terlelap. pastu terkejut hp berbunyi. dah keluar tol gopeng.

setengah jam mak call dah nak sampai. aku keluar bukak gate. akhirnya 12.35 dorang sampai dengan selamatnya.

2 comments:

  1. salam akak :) nice blog...best baca cerita2 akak hehehe....follow akak...follow saya jugak yer:) salam kenal

    ReplyDelete
  2. ummu ash,
    salam kenal :)
    akak dah follow dah.

    ReplyDelete