Monday, March 1, 2010

kisah aku dan nyonya

ini stori minggu lepas. stori masa tukar hydraulic brake tu.


kami tunggu si ah keong foreman pegi beli spare part, tiba2 masuk satu kereta iswara. kat dalamnya sepasang suami isteri warga emas berbangsa cina. suami keluar sambil menjinjing minyak hitam dan oil filter. pastu si suami suruh isteri dia turun dari kereta. isteri pun turun dalam keadaan macam tak tentu hala. isteri macam terpinga-pinga tak tahu dia berada di mana.


kesian pulak aku tengok keadaan si isteri mebe baru terjaga tido kot. tu yang nampak mamai semacam jer. so aku gamit si isteri suruh duduk kat sofa sebelah aku. lagi pun ari nak ujan.


bila aku gamit laju jer datang kat aku. terus dia senyum-senyum simpul terus duduk betul-betul sebelah aku. dan terus tanya nama aku dan terus pegang lengan aku. lama jugak dia usap-usap lengan aku dan aku tak paham apa yang disoal. yang aku paham 'ur name' tu jer. dia tanya nama aku kot. yang lain tu sepatah haram aku tak paham. nak kata cakap omputih pun tidak. cakap cina pun bukan. cakap melayu lagi bukan.


lama nyonya tu usap-usap lengan aku sambil mengomel-ngomel sambil mengangguk-ngangguk. aku mula rasa ada yang tak kena. rasa lain macam jer.


entah-entah......nyonya ni........tak kan aku nak tarik tangan aku. buatnya belum sempat aku tarik nyonya tu sentap kan susah. nyonya tu makin laju usap lengan aku.


aku mencari idea camne nak tarik tangan aku nih? aku tarik pelan-pelan makin laju dia usap. abes la aku.


nyonya tu asyik tengok muka aku dan puji-puji muka aku putih. kali ni aku paham sikit-sikit apa yang dia cakap. sebab tangan kiri dia pegang pipi dan cakap puteh puteh kat muka aku.


aku makin tak sedap hati.


mata aku cari laki dia. laki dia pulak bersembang ngan bapak si ah keong. bersembang sambil membelakangkan kami. aduh! camne ni?


aku dah nekad nak tarik tangan dan blah dari situ. dada berdebar-debar. dah tiba takut la pulak.


laki dia pusing dan terus tengok aku. laki dia tanya kat nyonya tu apa yang kami sembangkan.


laki dia perasaan kot muka cuak aku. laki dia bagi signal jari pusing-pusing kat kepala


dari jauh laki dia cakap isteri dia pesakit mental. sakit mental? laki dia cakap dia belum makan ubat dan hidup bergantung pada ubat......


hah sudah......


pelan-pelan aku tarik tangan aku.....dan terus bangun pura-pura tengok kereta aku. nyonya tu macam terkejut aku tarik tangan dan bangun dari situ.


muka nyonya tu terus berubah dan muka ceria tadi bertukar menjadi sedih. aku jadi serba-salah. adakah aku dah mengecikkan hati nyonya tu? maklumlah walaupun pesakit mental tapi dia tetap ada perasaan kan.







ni aku curi-curi amek gambar nyonya tu dari tepi. akceli banyak shoot yang aku amek. tiap kali nak snap dia berubah tempat. so gambar semua goyang. yang dua ni jer yang terbaik. nyonya yang sedih tadi dah tak pedulikan aku. dia asyik senyum-senyum gelak-gelak tersipu-sipu sesorang. sekali-sekala dengar dia mengomel-ngomel. kesian pulak aku.




kereta aku dah siap aku pegi depan dia (aku diri jauh sikit) dan cakap aku nak balik. punyalah happynya nyonya tu. terus muka dia jadi ceria. dia lambai-lambai kat aku. aku lambai-lambai kat dia jugak. memang nyonya tu nampak happy.

3 comments:

  1. ala kak kesian nyonya tu kan.. tapi kalau ed pun tatuutttt hahahhaa

    ReplyDelete
  2. nyonya tu na kenal2 nan nino la tu.
    hahaa

    ReplyDelete
  3. ed,
    takut tahap gaban.


    miss m.Tm,
    entah la nyonya tua aci tua makcik-makcik tua berkenan sangat ngan nino. adakah nino sudah kelihatan tua??????

    ReplyDelete